Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului
Eduard Ferent, Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului, Iași 2004, 686p., 17×24, ISBN: 973-8474-50-7, 30 RON.
Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului este editia revizuita si îmbunatatita a tratatului Cristologia. Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului, aparut în 1998, la Editura Presa Buna din Iasi. În cele 686 de pagini ale acestui amplu tratat, parintele E. Ferent, profesor de teologie dogmatica la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iasi, urmând liniile directoare ale magisteriului Bisericii, prezinta mai întâi cristologia contemporana, aratând caile de orientare în cristologiile actuale, atât catolice, cât si protestante si ortodoxe. În continuare, analizeaza datele biblice despre Cristos, reflectia sfintilor parinti, formularile cristologice ale conciliilor si diferite tematici referitoare la ontologia si psihologia lui Cristos.
Misiunea cristologiei actuale, dupa cum subliniaza autorul, este sa faca cunoscut adevarul si semnificatia istoriei si a persoanei lui Isus Cristos, sa arate continuitatea credintei în Cristos si sa-l prezinte pe Cristos ca pe unicul Salvator al omului în contextul problemelor existentiale de astazi.
Înca din introducere, parintele Ferent afirma: „cristologia este tema centrala si axa teologiei crestine, chiar a tuturor celorlalte discipline teologice. În centrul credintei crestine si al comunitatii crestine, Cristos nu este o carte ori o idee abstracta, ci o persoana vie, despre care Noul Testament si Biserica dau marturie. Crestinismul nu poate fi separat de Isus Cristos. El trimite si depinde tocmai de Isus Cristos, Fiul unic si trimisul escatologic al Tatalui si, unit cu acesta, omul perfect escatologic… El ne reveleaza adevarata taina a lui Dumnezeu unic în fiinta si întreit în persoane, si deopotriva misterul sau si al omului”.
Persoana lui Isus Cristos este punctul de orientare al credintei, este cheia pentru a-l cunoaste pe Dumnezeu, omul si lumea, revelatia, harul si rascumpararea, comunitatea ecleziala si misiunea acesteia, destinul omului si al universului, etica si viata crestina. De aceea, cristologia este centrul teologiei, „principiul inteligibilitatii si al interpretarii autentice a economiei salvifice în toate momentele ei, începând de la creatie pâna la parusia Domnului”. Cristologia „conduce la urmarea vie a lui Isus Cristos si la relatia personala cu el”. Pentru a-l descoperi pe Cristos, trebuie sa tinem cont de doctrina Bisericii, în lumina careia marturisim ca „Isus din Nazaret este Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat si rascumparatorul omului”. În urma acestei profesiuni de credinta, întelegem un lucru important: cristologia este în mod esential elaborarea sistematica a credintei, raspunsul la problema mântuirii, a destinului si sensului definitiv al existentei omului si al istoriei.
Parintele observa ca lumea contemporana este secularizata si autosuficienta, si ca ea este în mare parte închisa absolutului transcendent. Omul vrea sa-si rezolve toate problemele fara nici o referire la Dumnezeul cel viu. Mântuirea gratuita oferita de Dumnezeu prin Cristos este înlocuita cu autosuficienta proprie a omului. Pentru aceasta, „noi, care suntem chemati sa proclamam si sa traim kerigma divina în acest ambient dominat de imanentism si de materialism, va trebui sa clarificam problema fundamentala a modului de a concepe si de a actualiza mântuirea omului si a universului în Cristos”.
C. Dascalu
Puteti achizitiona acesta carte, accesand site-ul: www.librariasapientia.ro