Portofoliu de practică pedagogică. Instrument de lucru pentru studenții Facultății de Teologie Romano-Catolică, specializarea Teologie romano-catolică didactică
Acest „Portofoliu de practica pedagogica” sau „Caiet de practica pedagogica” este oferit studentilor de la Facultatea de Teologie Romano-Catolica din cadrul Universitatii „Al. I. Cuza” Iasi pentru a le facilita si a le optimiza practica pedagogica. Portofoliul vrea sa acopere o dubla sfera de activitate: mai întâi, sa fie un instrument de lucru, un suport pe care studentii sa poata notifica si evalua activitatea didactica a profesorului-mentor si a colegilor de grupa, în vederea dobândirii abilitatilor didactice cerute de pedagogia actuala, iar apoi sa-i îndrume pe studentii care fac practica pedagogica sa se concentreze asupra proiectarii unor activitati didactice de tip lectie.
Dupa achizitionarea cunostintelor solide teoretice si a reperelor teoretice si metodice care privesc educatia religioasa, studentii trebuie sa înceapa si sa perfectioneze procesul de initiere profesionala didactica. Acest Portofoliu de practica pedagogica le ofera studentilor posibilitatea de a se familiariza cu notiunile si logistica necesara împlinirii adecvate a actului didactic. Un alt punct vizat de Portofoliu si spre care vrea sa-i conduca pe studentii care fac practica pedagogica este cel referitor la modul optim de exploatare a tuturor materialelor, mijloacelor si metodelor specifice orei de Religie, precum si asupra informatiilor pe care le contine cu privire la aspectele strategice si metodice ale educatiei religioase.
Portofoliul cuprinde precizari privind cadrul legal al desfasurarii practicii pedagogice, modele de fisa de asistenta, fise de focalizare treptata pe anumite componente ale actului didactic, cum ar fi: „folosirea tablei”, „cât vorbeste profesorul?”; cât vorbesc elevii?”, „ce tipuri de întrebari au fost utilizate în lectie?”, „ce resurse materiale au fost utilizate?”.
Cuprinde, de asemenea, câteva modele de structuri-cadru de proiecte de lectie, modele de fisa de autoevaluare, necesare atât în discutiile dintre colegii care au participat la orele de practica pedagogica, cât si în autoaprecierea propriilor lectii (de proba sau finale).
În Portofoliu se mai întâlnesc: o lista de verbe didactice specifice, necesare în proiectarea si administrarea lectiilor, mijloace didactice (de învatamânt), în organizarea si desfasurarea orei de Religie, metode de învatamânt folosite în predarea-învatarea Religiei, metode de cultivare a creativitatii, metode de cunoastere a elevilor (fisa psihopedagogica, pe care studentii trebuie sa o completeze, intervievând un elev în timpul practicii pedagogice, testul sociometric), modele de proiecte de lectii. Portofoliul ofera studentilor posibilitatea de a avea la dispozitie, pentru a se familiariza, modele de planificare calendaristica anuala si semestriala.
Toate sugestiile propuse si instrumentele oferite de acest Portofoliu, care urmaresc facilitarea întelegerii si a utilizarii adecvate si eficiente a mijloacelor didactice, în vederea pregatirii pedagogice a viitorilor profesori de Religie, constituie, intrinsec, o recomandare calduroasa de procurare si de valorificare a acestui „Instrument de lucru” pentru practica pedagogica.
Ma bucur sa consemnez aparitia acestui „Portofoliu de practica pedagogica”, s-o felicit pe domnisoara profesoara Lacramioara Boros pentru initiativa si efortul depus la alcatuirea lui, si sa-l recomand, cu caldura, studentilor de la Facultate de Teologie Romano-Catolica, specializarea Teologie Romano-Catolica Didactica, al carui Director de Departament sunt, în vederea utilizarii lui ca pe unul dintre instrumentele potrivite pentru activitatea de initiere si de perfectionare didactica, în perspectiva predarii disciplinei Religie Romano-Catolica.
Conf. univ. dr. pr. Iosif ENASOAE
Puteti achizitiona acesta carte, accesand site-ul: www.librariasapientia.ro